کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

کانون هلال احمر دانشگاه به منظور افزایش سطح آگاهی ودانش اعضا اقدام به آموزش مجازی نموده است که در این وبلاگ میتوان علاوه بر عضویت ما را در پرمحتوا نمودن این وبلاگ یاری نمایید.

کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

کانون هلال احمر دانشگاه به منظور افزایش سطح آگاهی ودانش اعضا اقدام به آموزش مجازی نموده است که در این وبلاگ میتوان علاوه بر عضویت ما را در پرمحتوا نمودن این وبلاگ یاری نمایید.

آمادگی برای زلزله : هنگام زلزله چه کار کنیم؟

آمادگی برای زلزله : هنگام زلزله چه کار کنیم؟  

اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، میتوانید جان خود و بستگانتان را با داشتن آگاهی در مورد پناه گرفتن و انجام عکس العمل سریع و مناسب نجات دهید. بنابراین لازم است که نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

  • از پنجره ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و همچنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید.

  • میبایست در زیر میز ناهار خوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند پایه های آنها را با دستانتان محکم بگیرید.

  • میبایست در کنار کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سرخود را با بازوان خود گرفته اید حرکت کنید.

  • از پله ها یا آسانسور استفاده نکنید.

  • اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در کریدور هستید به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم نموده و ضمن اینکه با کف دستهایتان پشت سر خود را گرفته اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید

ادامه مطلب ...

انواع خونریزی

 انواع خونریزی

با توجه به نوع عروق آسیب دیده، خونریزیها به سه دسته تقسیم می شوند: 

 1) خونریزی سرخرگی: این نوع خونریزی به دلیل سرعت زیاد جریان خون به صورت جهنده و با فشار زیاد است.رنگ خون به دلیل محتوای اکسیژن بالا قرمز روشن است. این نوع خونریزی به آسانی مهار نمیشود. درموارد قطع عضو به دلیل ضربه ممکن است سرخرگ به طور کامل و شدید منقبض شده و خونریزی قطع گردد. 

 2 ) خونریزی سیاهگی: سیاهرگها شامل خون تیره بوده و جریان خون در آن آرام است و در نتیجه این نوع خونریزی بدون جهت و فشار بوده و آسانتر از خونریزی سرخرگی مهار میشود. یک خطر جدی خونریزی سیاهرگی، ورود هوا (مکش هوا ) به درون خون و بروز مرگ ناگهانی است. این موضوع خصوصا در مورد خونریزی از سیاهرگهای بزرگ گردنی صادق است. گر چه خون از درون سیاهرگهای آسیب دیده بدون جهش خارج می شود و میتوان با فشار ملایم آنرا مهار کرد، ولی در موارد آسیب به سیاهرگهای بزرگ امکان وقوع خونریزی شدید و غیر قابل مهار وجود دارد. 

 3 ) خونریزی مویرگی: خون موجود در مویرگ ها مخلوطی از خون سرخرگی و سیاهرگی است. خون معمولا از زخم نشت می کند و مقدار خون از دست رفته نیز کم است. معمولا فشار روی زخم برای مهار خونریزی کفایت می کند و در بسیاری مواقع حتی بدون درمان، روی زخم خودبه خود لخته می بندد و خونریزی مهار میشود. در این نوع خونریزی خطر عفونی شدن زخم بیشتر از خطر از دست رفتن خون مطرح است.

ادامه مطلب ...

روشهای مهار خونریزی

روشهای مهار خونریزی  

 برای این کار میتوانید از چند روش زیر استفاده کنید:

 1ـ بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده

 2ـ  فشار مستقیم بر روی محل خونریزی

 3ـ فشار بر روی نقاط فشار (منظور از نقاط فشار، نقاطی هستند که شریان یا همان سرخرگ اصلی، از آن عبور کرده است.)

 4ـ اگر خونریزی جزئی باشد، خونریزی ممکن است با ریختن آب سرد بر  روی آن بند بیاید.

5 ـ استفاده از تورنیکت یا شریان بند در خونریزی های شدید تورنیکت باند عریزی است که استفاده از آن به طور صحیح سرخرگ را بسته و مانع خونریزی میشود. از این وسیله تنها در موارد بسیار ضروری (نظیر قطع سرخرگ بزرگ، قطع عضو و یا عدم مهار خونریزی با روشهای دیگر) استفاده می شود.     

ادامه مطلب ...

چه چیزهایی لازم است در مورد هپاتیت ب بدانم؟

چه چیزهایی لازم است در مورد هپاتیت ب بدانم؟



● هپاتیت ب چیست؟

▪ هپاتیت ب یک بیماری کبدی است.

▪ هپاتیت باعث تورم کبد و توقف کار طبیعی آن می شود.

شما نیاز به یک کبد سالم دارید. کبد کارهای بسیاری برای زنده نگاه داشتن شما انجام می دهد. کبد با عفونتها مبارزه می کند و باعث می شود خونریزی ها متوقف شوند. کبد داروها و سایر سموم را از بدن خارج می کند و در ضمن انرژی را برای زمان مورد نیاز ذخیره می نماید.

● چه عاملی باعث بروز هپاتیت ب می شود؟

▪ هپاتیت ب به وسیله یک ویروس ایجاد می شود.

ویروس نوعی میکروب است که ایجاد بیماری می کند. (مثلاً آنفولانزا به وسیله یک ویروس ایجاد می شود.) افراد می توانند ویروس را به هم منتتقل کنند. ویروسی که باعث بیماری هپاتیت ب می شود به نام ویروس هپاتیت ب خوانده می شود.

● چطور ممکن است که به هپاتیت ب دچار شویم؟

▪ هپاتیت ب از طریق تماس با خون، منی یا مایعات بدن فرد آلوده منتقل می شود.

ادامه مطلب ...

برنامه و زمان بندی دقیقی برای کوه پیمایی تنظیم نمایید.

- برنامه و زمان بندی دقیقی برای کوه پیمایی تنظیم نمایید.

7- وسایل ضروری کوهستان (سوت، قطب نما، چراغ قوه، نقشه منطقه، G.P.S ، چاقو، کبریت و گوشی همراه) به همراه داشته باشید.
8- قبل از آغاز برنامه اطمینان حاصل نمایید که کلیه امکانات لازم برای کوه پیمایی را به همراه دارید.
9- هرگز از ساک و کیف به جای کوله پشتی استفاده نکنید.
10- در صعود به ارتفاعات از لباسهایی با رنگ واضح استفاده نمایید.
11- کفش و لباس مناسب فصل را بپوشید و همیشه لباس اضافی نیز به همراه داشته باشید.
12- اگر برنامه شب مانی دارید قبل از تاریک شدن هوا اقدام به برپایی چادر و کمپ نمایید. اگر در برخورد با شرایط غیر منتظره مجبور شدید شب را بدون برنامه قبلی در کوه بمانید ابتدا از ارتفاع خود کم کنید پناه دیواره ها و داخل شکاف ها بهترین مکان برای ماندن شبانه هستند. لباس های اضافی خود را بپوشید.
13- همیشه یک کیف کمکهای اولیه همراه خود داشته باشید.
14- طول و سختی مسیر صعود براساس توانایی ضعیف ترین فرد گروه انتخاب شود
15- در مسیرهای برفی، از سرخوردن بدون کنترل خودداری نمایید.
16- اگر مشکلی پیش آمد با مشاهده اولین نشانه های بیماری مانند تنگی نفس و خستگی مفرط در میان اعضای گروه قبل از اتلاف وقت فرد بیمار را با همراه به پایین بفرستید.
17- هیچ وقت بدون اجازه سرپرست از تیم جدا نشوید.
18- بعد از توقف ، کوله پشتی و پشت خود را به طرف آفتاب قرار دهید و بلافاصله لباس گرمکن و بادگیر خود را بپوشید.
19- از ریزش و جا به جا کردن سنگ خودداری نمایید.
20- اگر گُم شدید در فرود آمدن از کوه عجله نکنید، با مشورت بهترین راه را پیدا کنید.
21- مسیر صعود را با سنگ چین علامت گذاری نمایید تا در زمان برگشت دچار اشتباه و گُم کردن راه نشوید.
22- زمان فرود اغلب سخت تر از صعود می باشد، با این محاسبه زمان و توان خود را تقسیم بندی نمایید.
23- تا 72 ساعت پس از بارش برف، از رفتن به ارتفاعات خودداری نمایید.
24- به محض مشاهده هوای نامساعد و قبل از بحرانی شدن شرایط از پوشش حفاظتی خود مانند بادگیر، کلاه و دستکش استفاده کنید. ممکن است کمی بعد طوفان و بوران اجازه این کار را به شما ندهد.
               25- پایتان را با کفش داخل کوله پشتی قرار دهید و در صورت امکان با نوشیدن چای داغ، بدن خود را گرم نگاه دارید. صبح و در هوای مساعد به طرف پایین حرکت کنید و با رسیدن به اولین تلفن، خانواده و دوستان خود را از حال خود آگاه کنید.
               26- به علت وزش بادهای شدید از اردو زدن روی قله ها و تیغه ها بپرهیزید.
27-  در کوه نوردی های طولانی و صعودهای بزرگ لازم است حداقل یک امدادگر با تجربه حضور داشته باشد تا در موارد مصدومیت و حوادث در دسترس باشد.
28- شناسایی پناهگاهها و مراکز امدادرسانی و همراه داشتن شماره تماس ارگان های امدادرسان(هلال احمر، اورژانس، نیروی انتظامی) از اهم موضوعات است.

منشا پیدایش ایدز

منشا پیدایش ایدز

در سال 1981 میلادی نوعی بیماری ناشناخته در آمریکا گزارش گردید . عامل این بیماری نوپدید که در سال 1983 توسط محققین انستیتو پاستور فرانسه مشخص گردید ویروس HIV و بیماری مذکور را ایدز نامیدند .

 موج گسترش نگران کننده این بیماری به سرعت مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و تمامی کشورهای جهان را آلوده کرده است این بیماری لاعلاج و خانمانسوز که ایدز یا بلای قرن نامیده می شود ، با سرعت غیر قابل تصور به تهدید سلامت کلیه جوامع پرداخته به گونه ای که تلفات ناشی ازاین بیماری تا آخر قرن حاضر بیش از تلفات وبا و طاعون در قرن نوزدهم بوده است .

     طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت تا دسامبر 2001 میلادی حدود 63میلیون نفر در جهان به ویروس H IV مبتلا شده اندتعداد فوت شدگان بر اثر این عفونت بالغ بر 22 میلیون نفر بوده است . تنها در سال 2001 غریب به پنج میلیون نفر به جمعیت افراد آلوده به این ویروس افزوده شد و نزدیک به 3 میلیون نفر نیز طی این سال جان خود را به دلیل ابتلاءبه ایدز از دست داده اند . بیش از 90% از افراد آلوده جدید ،متعلق به کشورهای در حال توسعه می باشند . چهارمین موج همه گیری که از حدود سال 1995 در خاور میانه و آسیای مرکزی ظاهر گردیده در اوایل قرن به حد اکثر رسیده است . در حال حاضر در آسیا بخصوص آسیای جنوبی و جنوب شرقی متجاوز از6 میلیون نفر آلوده وجود دارد .

     سرعت رشد آلودگی در آسیا چند برابر سایر قاره ها است و در هر دقیقه پنج نفر جوان به این ویروس آلوده می شوند . انتظار می رود که در6 سال آینده این رقم به12-10 میلیون نفر برسد  و ایدز تا سال 2020 میلادی همچنان اولین علت مرگ خواهد بود .

     سازمانهای بین المللی که متولی سیاست گذاری بهداشتی در دنیا اعلام می نماید که موارد گزارش شده متاسفانه فقط مقدار اندکی ازکمیت واقعی آلودگی و بیماری ایدز را در دنیا مشخص نموده است .

     تنها در سال 1999 میلادی 6/5 میلیون نفر مورد جدید به موارد آلودگی با HIV اضافه شده که حدود نیمی از آنها بین 24-15 سال سن دارند . لذا شناخت بیماری برای کلیه خانواده ها و خصوصیات جوانان امروزی ضروری است .

علل گرایش به اعتیاد راه های پیشگیری و درمان آن


  علل گرایش به اعتیاد راه های پیشگیری و درمان آن

خبرگزاری فارس: اعتیاد به مواد مخدر در مردان 9 برابر بیشتر از زنان است

 


اعتیاد چیست؟ اعتیاد را به عادت کردن، خو گرفتن، و خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنا کرده اند; به عبارت دیگر تسلیم به ماده مخدّر که از نظر جسمی و یا اجتماعی زیان آور شمرده می شود، اعتیاد نام دارد.
در سال ۱۹۵۰ سازمان ملل متحد تعریف زیر را برای اعتیاد به مواد مخدر ارائه کرد: «اعتیاد به مواد مخدّر عبارت است از مسمومیت تدریجی یا حادی که به علت استعمال مداوم یک دارو اعم از طبیعی یا ترکیبی ایجاد می شود و به حال شخص و اجتماع زیان آور است.»۱
اگر نیم نگاهی به پیامدها و عوارض اعتیاد به مواد مخدّر بیندازیم خواهیم دید که پیامدهای اعتیاد جامعه، فرد و خانواده را از نظر اقتصادی، اجتماعی، روانی و جسمی در برمی گیرد. از مهم ترین عوارض جسمی اعتیاد به مواد مخدّر می توان به ناراحتی های عصبی، بی اشتهایی، اضطراب، ریزش مکرّر آب از بینی و چشم، ناراحتی عضلانی و فشار شدید در ستون فقرات، لاغر شدن و مانند آن اشاره کرد.
در گستره اقتصادی برخی پیامدهای ناشی از اعتیاد به مواد مخدّر عبارتند از: بیکاری، ضعف مالی در ازای خرید و مصرف مواد، لطمه به اقتصاد و جامعه و خانواده.
اما عوارض روانی و شخصیتی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر فراوانند; از جمله: ضعف اراده، بی توجهی به مسئولیت های فردی، ضعف شخصیت، ضعف عاطفه، عصبی بودن، به هم خوردن تعادل روانی، شخصیت نامتعادل و متزلزل، و ضعف اعتماد به نفس. همچنین در زمینه اجتماعی می توان به عوارضی مانند بی توجهی به مقرّرات جامعه، ضعف نیروی کار جامعه، بی نظمی و بی اعتمادی در جامعه، ضعف بنیاد خانواده، افزایش انحرافاتی مانند: دزدی، فحشا و تکدی گری اشاره کرد.
مهم ترین هدف و محور اصلی مباحث مقاله حاضر علل گرایش به اعتیاد می باشد، که می توان در سه حیطه فردی، اجتماعی و خانوادگی به آن ها پرداخت.
مشکلات روانی، کنجکاوی، ضعف اراده، فرار از زندگی تکراری، انگیزه های درمانی، و شخصیت نابهنجار فرد مهم ترین علل فردی گرایش به اعتیاد می باشند.

ادامه مطلب ...

راهنمای انجام اقدامات اولیه در برخورد با گزیدگی ها ( عقرب ، زنبو

راهنمای انجام اقدامات اولیه در برخورد با گزیدگی ها ( عقرب ، زنبور، مار ، دراکولا ، حشرات)   


عقرب

راهنمای انجام اقدامات اولیه در برخورد با گزیدگی ها    
الف_ عقرب گزیدگی:

بیش از ۶۵۰ گونه عقرب در جهان وجود دارد که تنها ۵۰ گونه آنها برای انسان خطرناک می باشند.

خطرناکترین عقربی که در ایران وجود دارد در استان خوزستان و با نام محلی گاردیم یا گادیم می باشد.

ادامه مطلب ...

اهداف هفتگانه هلال احمر و صلیب سرخ

اهداف هفتگانه هلال احمر و صلیب سرخ  

 برای مشاهده اندازه واقعی آرم و لوگو هلال احمر Helal Ahmar کلیک کنید

هفت اصل اساسی جمعیت هلال احمر

انسانیت      Humanity

* جمعیت هلال احمر برای نجات جان و سلامت همه انسانها تلاش می کند.

* وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا (بقره/۲۱۳)

هر کس جان یک نفر را نجات دهد مثل این است که جان همه انسانها را نجات داده است.

خدمات داوطلبانه  Voluntary service

* جمعیت هلال احمر برای کمک به انسانها و نجات جان آنان پاداش و حقوقی دریافت نمیکند

* إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا (انسان/۹)

ما فقط برای رضای خدا به شما غذا می دهیم و پاداش و اجری نمی خواهیم.

جهانشمولی     Universality

* جمعیت های هلال احمر همه جهان در زمان حادثه به هم کمک می کنند.

* تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى (مائده/۲) ، به یکدیگر در نیکوکاری و تقوی کمک کنید.

یگانگی    Unity

* هر کشور فقط یک جمعیت هلال احمر می تواند داشته باشد.

* وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ (آل عمران/۱۰۳)

همگی به ریسمان خداوند چنگ بزنید و به راههای متفرق نروید.

استقلال  Independence

* جمعیت هلال احمر ایران مستقل و وابسته به هیچ کشوری نیست وکاملاً مردمی می باشد.

* شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ  (نور/۳۵)

درخت مبارک زیتون که نه شرقی و نه غربی است.

بی غرضی   Impartiatiality

* جمعیت هلال احمر در زمان حادثه بدون توجه به نژاد و ملیت به همه انسانهای صدمه دیده کمک می کند.

کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً (بقره/۲۱۳) ، مردم امت واحد هستند.

بی طرفی    Neutrality

* جمعیت هلال احمر در دعواهای قومی و نژادی، بصورت بی طرف فقط به مجروحین و آسیب دیدگان کمک می کند.

* وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا (بقره/۱۴۳) ، و این چنین شما را امت میانه قرار دادیم

ادامه مطلب ...

اهداف جمعیت هلال احمر

اهداف جمعیت هلال احمر  

تلاش برای تسکین آلام بشری:

ازاهم موارد:

جمع آوری اعانات و کمکهای مردمی برای آسیب دیدگان در حوادث و جنگها، کمک به آسیب دیدگان و مجروحان حوادث طبیعی ، جنگها ، تصادفات و، ملاقات بیماران در بیمارستان ، کمک به ایتام و نیازمندان و محرومان، کمک به معلولین و نابینایان و جانبازان و سالمندان، صدقه دادن، اردوهای بشردوستی به مناطق محروم و روستائی

تاءمین احترام و کرامت انسانی:

از اهم موارد:

صداقت و راستگوئی،رعایت قوانین و انضباط اجتماعی و حقوق دیگران، امانت داری، درستکاری، وجدان کاری، در غم و اندوه و شادی دیگران شریک بودن، حفظ آبرو و حیثیت دیگران ، عدم ریا و ظاهرسازی و خودنمایی،

تلاش برای صلح و دوستی و تفاهم بین انسانها:

از اهم موارد:

صله رحم ، آشتی و صلح برقرار نمودن ، روحیه ی کار جمعی و مشورتی، عصبانی نشدن و خوش رویی و خوش رفتاری با دیگران، شرکت در طرح راهنمایی مسافرین نوروزی و خدمت به مردم

تاءمین سلامت و زندگی انسان ها:

از اهم موارد:

حفظ محیط زیست، کاشت نهال و درخت ، سلامت روان از طریق نماز ، دعا ، قرآن و زیارت، رعایت اصول بهداشتی و نظافت، عدم استعمال دخانیات و معرفی مضرات سیگار و اعتیاد، حضور در اردو و تمرین زندگی در شرائط سخت، ورزش و آمادگی بدنی و چابکی جهت آمادگی برای خدمت به مردم در زمان حوادث

 

اهداف سازمان جوانان:

بر اساس بند 7 ماده 3 اساسنامه جمعیت هلال احمر ،اهداف زیر برای سازمان جوانان عنوان شده است :

1- اداره امور جوانان جمعیت وتوسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیری ها و فعالتهای مربوط به آنها

2- تربیت وآموزش جوانان به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه