کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

کانون هلال احمر دانشگاه به منظور افزایش سطح آگاهی ودانش اعضا اقدام به آموزش مجازی نموده است که در این وبلاگ میتوان علاوه بر عضویت ما را در پرمحتوا نمودن این وبلاگ یاری نمایید.

کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

کانون هلال احمر دانشگاه به منظور افزایش سطح آگاهی ودانش اعضا اقدام به آموزش مجازی نموده است که در این وبلاگ میتوان علاوه بر عضویت ما را در پرمحتوا نمودن این وبلاگ یاری نمایید.

علل خون‌ دماغ شدن و درمان آن

علل خون‌ دماغ شدن و درمان آن 

طبق آمار، به طور تقریبی یک نفر از هر 10 نفر، دست کم یک بار سابقه خونریزی شدید از بینی داشته است. 

خون ریزی بینی

خون‌ریزی ممکن است جزیی و یا خیلی شدید باشد. در واقع بعد از خونریزی‌های قاعدگی، خون‌ریزی بینی شایع‌ترین خون‌ریزی در انسان است که به علت پارگی عروق مخاط بینی اتفاق می‌افتد.

دکتر لوئیس لوری- استاد بیماری های گوش و حلق و بینی دانشگاه تگزاس- می‌گوید: «بینی ما شبیه بینی حیوانات، خیس، مرطوب و لغزنده نیست، اما بینی انسان هم روزانه مقدار زیادی ماده مخاطی ترشح می‌کند که 95 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و باعث مرطوب شدن هوایی می‌شود که به ریه‌ها می‌فرستیم.  

با بالا رفتن سن و پیر شدن افراد، از رطوبت بینی کاسته می‌شود و غشاء ظریف داخل بینی خشک و شکننده می‌شود که با وارد شدن کوچک‌ترین فشاری، سیاهرگ ها و سرخرگ ها پاره شده و موجب بروز خون‌ریزی از بینی می‌شود.»

ادامه مطلب ...

کمک های اولیه در هنگام تشنج صرعی

کمک های اولیه در هنگام تشنج صرعی  

صرع به تشنجی گفته می شود که در اثر تخلیه و دشارژهای الکتریکی در کل یا بخشی از مغز روی می دهد.

انواع حمله های صرعی :

حمله های صرعی ممکن است تشنجی یا غیر تشنجی باشند و بستگی به این دارد که اختلال عملکرد در کجای مغز اتفاق افتاده و چه وسعتی از مغز را درگیر ساخته است.

حمله های تشنجی صرعی ، آن حملاتی هستند که وقتی بیشتر مردم کلمه صرع را می شنوند بطور معمول به ذهنشان خطور می کند در این نوع از حمله صرعی شخص دچار تشنجاتی می شود که معمولاً از 2 تا 5 دقیقه طول کشیده و هوشیاری بطور کامل از بین می رود.(صرع بزرگ)

حمله های غیر تشنجی صرعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خیره شدن نگاه فقط به مدت چند ثانیه، یک حرکت غیر ارادی دست یا پا و یا یک سری حرکات اتوماتیک و تکراری که در آن آگاهی شخص نسبت به محیط کاهش یافته یا از بین رفته باشد.

از آنجایی که انواع این حملات صرعی بسیار گوناگون می باشد، لذا برخوردهای متفاوتی را از سوی امدادگر طلب می کنند و برخی هم هیچ اقدامی را لازم ندارند.

ادامه مطلب ...

روش های کمک به فردی که توسط سگ و گربه گاز گرفته شده است

 روش های کمک به فردی که توسط سگ و گربه گاز گرفته شده است 

 


بیماری هاری؟

گازگرفتگی  باعث تخریب پوست و بافتهای زیرپوستی انسان می گردد که معمولاً یک یا چند ناحیه از بدن در معرض این صدمات قرار می گیرد .این آسیب در اثر گاز گرفتگی سگ ،  گربه ، موش ، موش خرما ، خرگوش ، حیوانات وحشی و یا انسان رخ می دهد که در اثر آن باکتریهای بی هوازی و هوازی در محل صدمه قرار می گیرند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  گازگرفتگی سگ ۸۵ تا ۹۰ درصد از این علل را شامل می گردد و ۱۰-۵ درصد نیز ناشی از گازگرفتگی گربه است و ۵-۱ درصد بقیه مربوط به موارد دیگر است . بیشتر اوقات گازگرفتگی زمانی رخ می دهد که حیوان خود را در معرض خطر احساس کند. اغلب کودکان سنین مدرسه و خردسالان دچار این عارضه می گردند . سنین ۵ تا ۱۴ سال و پسران ۲ برابر دختران دچار این مشکل می گردند .

شیوع گازگرفتگی انسان نامشخص است ولی بیشتر در سنین ۲ تا ۵ سال اتفاق می افتد این صدمات در هنگام بازی ، فعالیتهای ورزشی ، مشاجره و دعوا و نیز سوءاستفاده از کودکان اتفاق می افتد

ادامه مطلب ...

نکته مهمی که موقع زلزله باید بدانیم

نکته مهمی که موقع زلزله باید بدانیم

اولین ساختمانی که بداخل آن خزیدم ، مدرسه‌ای در شهر مکزیکوسیتی و درجریان زلزله سال 1985 بود همه بچه‌ها در زیر میزهایشان بودند و همگی تا ضخامت استخوان‌هایشان در هم کوبیده شده بودند. آنها می‌توانستند زنده بمانند اگر در کنار میزهایشان و در راهروی بین میزها دراز می‌کشیدند. کاری که انجام داده بودند غیرمعقول و غیرضروری بود و در تعجب بودم که چرا آنها در راهروها نبودند. من آن موقع نمی‌دانستم که به آنها گفته شده‌بود که خود را زیر چیزی پنهان سازند.

به سادگی می توان دریافت، هنگامی که ساختمان ها تخریب می شوند وزن سقف که بر روی اشیاء و مبلمان فرود می آید، آنها را درهم می کوبد و فضای خالی ای را در کنار آنها ایجاد می نماید این فضا همان چیزی است که من به آن مثلث حیات (Triangle Of Life) می گویم هر اندازه اشیاء بزرگتر و محکم تر باشند کمتر فشرده می شوند و هر اندازه کمتر فشرده شوند فضای خالی که احتمال زنده ماندن افرادی را که به آن پناه می برند بیشتر می شود. یک بار دیگر می توانید ساختمان فرو ریخته را در تلویزیون نگاه کنید مثلث هایی را که شکل گرفته اند را شمارش کنید. آنها در اکثر نقاط وجود دارند و از معمول ترین اشکالی هستندکه در داخل آوارها به راحتی می توانید مشاهده نمایید. 

ادامه مطلب ...

اسکلت

اسکلت

<>اسکلت به بدن شکل می دهد، به عنوان تکیه گاهی برای آن عمل می کند و از آن حفاظت می کند. این اسکلت از ۲۰۶ استخوان تشکیل می شود که خود تحت حمایت غضروف (یک ماده سفت و لیفی) قرار دارند. اسکلت محوری (جمجمه، ستون فقرات، قفسه سینه) از ۸۰ استخوان تشکیل می شود و از مغز، طناب نخاعی، قلب و ریه ها حفاظت می کند. اسکلت جانبی ۱۲۶ استخوان دارد و شامل استخوان های اندام ها، ترقوه استخوان کتف و استخوان های لگن است. تمام استخوان ها، بافت های زنده هستند و سلول هایی دارند که مرتباً‌ با مواد جدید جایگزین استخوان قدیمی می شوند. استخوان ها، حاوی یک ماده نرم و چربی دار هستند که مغز استخوان نام دارد؛ اطراف آن استخوان اسفنجی قرار می گیرد که خود با استخوان متراکم که چگالی بیشتری دارد، محصور می شود. مغز استخوان در ستون فقرات، جمجمه، دنده ها و گردن، سلول های خونی را می سازد.

 

ادامه مطلب ...

جای جعبه کمک های اولیه درخانه کجاست؟

جای جعبه کمک های اولیه درخانه کجاست؟ 

 

 e9bddd0921

وقتی کتری آب جوش روی دست و پای کسی سرازیر می شود،
وقتی کسی از پله های خانه پرت می شود یا هنگامی که دستش را با چاقوی آشپزخانه می برد، می گویند که حوادث خانگی رخ داده است. حوادث خانگی، اتفاقات غیرمترقبه و ناخوشایندی هستند که سلامت افراد خانواده را به خطر می اندازند. این حوادث بسیار متنوع و فراوانند و باوجود رعایت همه احتیاط های لازم، بازهم امکان رخ دادن آنها برای هر خانواده ای وجود دارد، از این رو لازم است که همیشه برای مقابله با این رویدادهای غیرمنتظره آماده باشیم.
از سوی دیگر مواجهه با حوادثی که سلامتی انسان را به خطر می اندازند، نیازمند دسترسی به ابزار و وسایل مناسب است. در حالی که بسیاری از ما به خاطر احتمال شکافتن یک درز و پاره شدن یک لباس،جعبه نخ و سوزن و ابزار خیاطی در خانه نگهداری می کنیم، از داشتن یک جعبه کمک های اولیه شامل ابزار و وسایل امداد و نجات متناسب با حوادث خانگی محروم هستیم. جعبه کمک های اولیه، یک جعبه سفیدرنگ در ابعاد۳۰تا ۴۵سانتی متر است که در تمام داروخانه ها به فروش می رسد. روی تمام این جعبه ها نشان صلیب سرخ یا هلال احمر وجود دارد. قیمت متوسط نوع ایرانی این جعبه ها در بازار بین ۳ تا ۴هزارتومان است.
خطر در کمین است

ادامه مطلب ...

بیماری قند

بیماری قند


همه انسانها به طور طبیعی در خون خود قند دارند ، ولی اگر قند خون بوسیله سلول های بدن مصرف نشود ، از حد طبیعی بالاتر رفته و بیماری قند یا دیابت عارض می شود.
انواع دیابت

1 -
دیابت نوع 1

 2-دیابت نوع 2

 3-دیابت حاملگی

 دیابت نوع 1
دیابت نوع 1 در افراد زیر سی سال دیده می شود. در این نوع دیابت ، بیماران جهت کنترل قند خون خود علاوه بر پیروی از دستورات غذایی و ورزش نیاز به تزریق انسولین نیز دارد
دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 که در افراد بالای سی سال دیده می شود، شایع ترین نوع دیابت است. این نوع دیابت با پیروی از دستورات غذایی ، ورزش و یا همراه با قرصهای خوراکی پایین آورنده قند خون کنترل می گردد.
البته گاهی اوقات جهت کنترل این نوع دیابت از انسولین نیز استفاده می شود

دیابت حاملگی
دیابت حاملگی معمولا برای اولین بار در دوران بارداری و بعد از ماه پنجم حاملگی خود را نشان می دهد.اما در اکثر موارد پس از زایمان قند خون به حد طبیعی بر میگردد . البته در خانمهایی که دچار دیابت حاملگی می شوند، احتمال ابتلا به دیابت در آینده بیشتر است

ادامه مطلب ...

تشکیل دبیرخانه دائمی ربات‌های نجاتگر در استان گلستان

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره علمی ربات‌های نجاتگر در استان گلستان خبر داد.

محمد جعفریان در گفت و گو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن انتصاب مجید اکبری به عنوان مسئول دبیرخانه کنگره ربات‌های امدادگر این استان گفت: طبق فرمایشات حضرت‌علی (ع)، علم و دانش قدرت است و بر این اساس کسی که دانش و علم داشته باشد، مسلط می‌شود و کسی هم که دانش و علم نداشته باشد زیر سلطه قرار می‌گیرد.

رییس سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به اهمیت پیشرفت علمی در زمینه رباتیک و امداد و نجات گفت:‌ در حوزه روباتیک ما ناگزیریم که به سمت علم و دانش برویم. چون علم هیچ‌گاه منتظر ما نمی‌ماند و در این حوزه حتی اگر بتوان جان یک تن را هم با علم نجات دهیم، بیشترین تاثیر را داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره‌های علمی افزود: در سال گذشته شش همایش علمی برگزار کردیم که به نسبت شرایط خوبی بود و از پاییز سال ۹۱ تا پاییز سال ۹۲ هم در نظر داریم ۲۲ همایش علمی دیگر برگزار کنیم.

وی با اشاره به اهمیت وظیفه دبیرخانه علمی رباتیک در استان گلستان گفت: هرچه زودتر در دبیرخانه گروه‌های علمی ایجاد و شورای علمی تشکیل شود و با توجه به حمایت‌های مالی که در جلسه امروز در مورد آن تصمیم گیری شد، حمایت از نخبگان و فعالان حوزه روباتیک انجام شود.

ادامه مطلب ...

رئیس جمهور: کار امدادگران هلال احمر کاری مقدس و الهی است

احمدی‌نژاد با قدردانی از امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: در حادثه ورزقان با تلاش‌هایی که شما کردید رکورد امداد و نجات به آسیب دیدگان در ساعات اولیه شکسته شد و در عرض ۱۲ ساعت توانستید مرحله اول را پشت سر بگذارید. بدانید که کار شما الهی و مقدس است و همین لباسی که می‌پوشید به دنیا اعلام می‌کند که اهل ایثار هستید.ما امیدواریم که تمام ۷۵ میلیون جمعیت ایران همگی عضو جمعیت هلال احمر باشند.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، اختتامیه اجلاس روسای جمعیت هلال احمر سراسر کشور و رونمایی از تجهیزات جدید امدادی امروز با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور برگزار شد.


ادامه مطلب ...